Hem
Tjänster
Om
Blygsamma rader
Kontakt
Recension "Anything goes" VK 140528
Gospelkonsert med Samuel Ljungblahd 140329
Körturné tillsammans med Anna Stadling april 2013
Recension "I decembernatten" VF 121203
Recension "Älskade barn" ur tidningen Spira 120209
Premiär "I hetaste laget" 120204. Västerbottenskuriren
Älskade barn. Mellanbygden 111228
Grace Gospel - Elvisturné. Västerbottenskuriren 100325
Recension "I decembernatten" VK 121206

Udda, men självklar blandning mellan komik och allvar
 
Publicerad 6 december 2012 kl 08.25 , Uppdaterad 6 december 2012 kl 08.25
Det här är en julkonsert med stadiga rötter, tacksamt fri från glitter och granar. Så skriver recensenten Nancy Bladfeldt om julkonserten I decembernatten.
Vi borde utsätta oss för fler överraskningar i livet. Det är kvällens lärdom, när jag blixtinkallad och illa påläst äntrar Sagateatern.
I den fullsatta salongen sitter en förväntansfull publik, säkert många som inte fick biljett till förra årets föreställning. I år medverkar multimusikern Markus Falck från JP Nyströms och kören Falcks folk, under ledning av Petra Falck.
Följer gör en udda, men självklar blandning av berättelser, körsång, folkmusik och dans, med avstamp i titelmelodin I decembernatten, skriven av riksspelmannen Sören Johansson från Dorotea.
I sina bästa stunder (och särskilt i inledningen), förflyttas jag 40 mil norrut, till sprakande norrsken på stjärnklar himmel, orörda snövidder och kompakt vintermörker. För det här är en julkonsert med stadiga rötter, tacksamt fri från glitter och granar.
Ulrika Anderssons arrangemang utmanar sångarna, Markus Falck är oklanderlig som presentatör och musiker och Thomas Anderssons berättarkonst är lika medryckande som hans fiolspel. Historierna rymmer såväl mustig komik som allvar. Som den om Trallarkungen, tillika Dikarkungen, vars blygsamma tillvaro ändå gjort avtryck.
Lukasevangeliet på buremål tillhör inte vanligheterna, men funkar, i en föreställning där temat är kärlek, musik- och berättartraditioner. Thomas Andersson avslutar med en fantastisk historia som börjar med ett bröllop där den gudabenådade spelmannen Johannes Renström underhöll och slutar med insikten att rasism alltid funnits och att det är upp till var och en att agera. Så mycket för Jimmie Åkesson och hans gelikars försök att lägga beslag på den svenska folkmusik-traditionen.